Резюме
През последното десетилетие Балканите се превърнаха в една от „горещите” точки
на Европа. Поредицата от конфликти, доведе до обособяването на нови държави, а политолози и
социолози все още изясняват причините за новата политическа карта на
Европейския югоизток. Доколко и как религията, и най-вече настъпилите религиозни
и етнически промени на полуострова в исторически план и съвременните им
проекции, пряко или косвено рефлектират върху „градуса на напрежение” е един от
основните въпроси, който ще бъде поставен в лекцията ми.
Другите
акценти в лекцията (под това твърде общо заглавие) са:
1.
Позициите
на монотеистичните религии на Балканите до османското нашествие от гледна точка
на официализирането им и „делегирани” приоритети, византийското мисионерство и религиозната еманципация на балканските
държави,
взаимоотношенията „Изток –
Запад”/ католицизъм
и православие;
2.
Новата
етноконфесионална ситуация на Балканите в периода на османското господство и промяната в съотношението религиозен – етнически
идентитет ще
бъдат очертана в контекста на:
-
променитe в позициите на
традиционните монотеистични религии след османското завоевание;
-
правната
регламентация на отношенията с “неверниците”. Част от дискусионните въпроси, свързани
религиозните институции на официално признатите религиозни общности в рамките на системата на миллетите, ще бъдат преразгледани на основата на новоиздирен и преведен османски
архивен материал от т.нар. «Пископос калеми»/букв. канцелария на епископските
дела;
-
Католическата
пропаганда, традиционните религиозни общности на Балканите през ХVІ-ХVІІ в. и общностите с
„междинен” статус;
3.
Ислямът
(„ортодоксален” и „хетеродоксалнен”) и ислямските религиозни институции на
Балканите са представени като неделима част от утвърждаването на османската
власт и новата конфесионална ситуация, с приоритетни позиции не на
християнството, а на исляма. През призмата на все още „отворените” дискусии
относно тюркската колонизация и процеса на ислямизация на местното балканско население
е поставен един от основните въпроси, свързан с новата конфесионална картина на
полуострова– начинът на формиране на ислямските анклави.
4.
Средищата на култов
живот в конфесионалните общности – мюсюлмански и немюсюлмански – са разгледани
като израз на доминиране, официализиран статут и средоточие на религиозен живот
на маргиналните общности. Специално внимание се обръща на т.нар.
утраквистични/двуобредни светилища, като проява на специфичен двоен код на съжителство
на мюсюлмани и християни.
Един
от основните изводи, до който достигам в резултат на продължителни изследвания
върху тази проблематика е, че не без значение за съвременната етническа и
религиозна ситуация на Балканите, е фактът, че до османското нашествие и
окончателно завладяване на средновековните балкански държави в края на ХV в.
въпреки упоритите и ревностни опити на папството да наложи католицизма на
Балканите, кръстоносните походи и появата на Латинската империя, православието запазва
своите приоритети на полуострова.
Няма коментари:
Публикуване на коментар